Top

  • Bedrijfsadvies op maat

    Run jij je bedrijf? Of runt je bedrijf jou?

Als ondernemer doe je veel op gevoel. Je bent je onderneming misschien zelfs wel begónnen vanuit gevoel. Bedrijfsadvies heb je nooit echt nodig gehad.
Maar er komt een moment dat intuïtie alleen niet genoeg meer is.

Komt dit je bekend voor?

  • Je werkt hard in je bedrijf, maar te weinig aan je bedrijf: tijd vrijmaken voor strategische planning en bedrijfsontwikkeling is bijna onmogelijk
  • Je voelt dat je bedrijf vast zit in een bepaalde fase, maar je weet niet wat je moet doen om daar uit los te breken
  • Je vindt het lastig om te definiëren wat de échte waarde van je producten of diensten is, en worstelt daardoor met een goede, winstgevende prijsstelling
  • Je wilt nieuwe producten en diensten ontwikkelen, maar je huidige klantenbestand of bedrijfsstructuur vormt daarin een belemmering
  • Je verdienmodel staat onder druk en je vraagt je af of en hoe je andere inkomstenstromen kunt genereren met de middelen die je al hebt
  • Je wilt terugkerende inkomsten, maar in de praktijk moet je steeds weer achter nieuwe klanten aan om je salespijplijn gevuld te houden
  • Je investeert in samenwerkingen en partnerships maar die leveren je zelden op wat je ervan verwacht had

Je bent niet de enige

Veel ondernemers maken die fase door. Soms al direct in het begin van de onderneming, soms na een vliegende en veelbelovende start, en soms na een jarenlange periode van al dan niet succesvol ondernemen.

Vastlopen of in kringetjes blijven draaien: iedere ondernemer krijgt er wel een keer mee te maken.

Goed bedrijfsadvies – van een objectieve maar betrokken buitenstaander – kan dan het verschil maken.

Bedrijfsadvies? Helpt dat dan?

Ja, en zeker zoals ik het doe.

Mijn naam is Michel van Uden. Ik help ondernemers zoals jij bij het ontwikkelen van een nieuw business model, gericht op continuïteit, groei en winstgevenheid. Mijn bedrijfsadviesbureau Maradin is het eerste in Nederland dat MKB-ers en ZZP-ers voorziet van een compleet nieuw business model in één maand.

Met de hulp van Michel ben ik veel zaken vanaf de fundering in kaart gaan brengen. Ik ben me voor het eerst echt goed in de problemen en zoektocht van mijn klanten gaan verdiepen. En heb goed zicht gekregen waar voor mij kansen in het ondernemen liggen.

Richard de Leth, OERsterk.nu

Een business model ontwikkelen is niet makkelijk

Veel ondernemers zitten te dicht op hun bedrijf en de werkvloer om hun eigen business model te ontwikkelen. Of zijn er simpelweg veel te druk voor. Als je kop vol zit en je maakt lange dagen en weken, dan is het moeilijk om afstand te nemen en zaken strategisch op een rijtje te zetten.

Extern bedrijfsadvies is vaak een langdurig traject

Er zijn partijen die bedrijfsadvies kunnen geven en je helpen bij het ontwikkeling van een business model: bedrijfsadviseurs, gespecialiseerde adviesbureaus, business coaches, enzovoort.

Maar dat kost tijd. Voor je het weet is er wéér een kwartaal of een half jaar voorbij. En de eerste echte resultaten van een bedrijfsadvies kunnen rustig een jaar op zich laten wachten.

Bovendien: bedrijfsadvies is niet goedkoop

Een business coach kost je al gauw € 8.000 of meer. En ga je in zee met een bedrijfsadviesbureau van een beetje naam en omvang – en de bijbehorende overhead en tarieven – dan zijn bedragen met vier nullen geen uitzondering.

Die tijd heb je niet – en het budget waarschijnlijk ook niet

Je bent ZZP-er of MKB-er en je denkt niet in meerjarenplannen. Natuurlijk wil je strategisch denken en vooruit kijken, ook naar de langere termijn. Maar dan liefst wel in combinatie met snelle en concrete resultaten.

En een goed bedrijfsadvies mag best wat kosten. Maar als het er omgerekend op neerkomt dat je iemand honderden euro’s of meer per uur betaalt, dan ga jij je achter je oren krabben, of niet soms?

Daarom heb ik Business Model in 1 Maand ontwikkeld

Business Model in 1 Maand is een methodiek waarin ik samen met jou binnen 30 dagen een business model ontwikkel. Een kort, afgebakend en intensief traject met tastbaar resultaat: een volledig op jouw onderneming afgestemd verdienmodel waarmee je direct nieuwe stappen kunt gaan zetten.

Wat krijg je precies?

  • Vier intensieve 1-op-1 business modeling dagen met mij
  • Tussentijdse feedback, coaching en afstemming
  • Een vlijmscherpe en methodische analyse van je zakelijke kansen
  • Out-of-the-box en creatief bedrijfsadvies van een ervaren business developer
  • Een compleet nieuw business model voor je bedrijf
  • Een intelligente blauwdruk voor blijvende groei
  • Een verdienmodel gericht op waarde, niet op hard werken
  • Glashelder inzicht in de succesfactoren voor jouw bedrijf
  • Een uitgewerkt Business Model Canvas document als leidraad voor je volgende stappen
    .
  • Optioneel: coaching bij de implementatie van het business model

Waarin verschilt Business Model in 1 Maand van andere soorten bedrijfsadvies?

  • Co-creatie Ik ben geen adviseur die jou aanhoort en zich vervolgens opsluit om daarna met een dik adviesrapport naar buiten te komen. We’re in it together. In een maand tijd hebben we vier 1-op-1 dagen en begeleid ik je tussentijds met advies en feedback. Er is alle ruimte voor je eigen ideeën.
  • 360° benadering van je bedrijf Veel bedrijfsadviseurs zijn one trick ponies. Mijn bedrijfsadvies is gebaseerd op het Business Model Canvas en daardoor integraal. Alle aspecten van je business model komen aan de orde: van marketing tot sales, van propositie tot distributie, van kanalen tot key partners.
  • Volledig commitment Je zit bij mij niet in een “groepsprogramma” zoals bij een business coach en je bent bij mij geen “account” zoals bij de grotere adviesbureaus. Ik doe per maand maximaal twee BM1M-trajecten: je hebt dus mijn volledige focus.

Business Model in 1 Maand is dus veel meer dan alleen bedrijfsadvies. Ja, je krijgt de beschikking over alle kennis en ervaring van een ervaren business developer, met als resultaat een business model dat de basis vormt voor je bedrijfsgroei.

Maar je leert vooral ook om anders na te denken over je onderneming.

In plaats van in je bedrijf te werken, maak je tijd vrij om aan je bedrijf te werken – een fundamenteel verschil. In die zin is Business Model in 1 Maand ook een intensieve en impactvolle training, die een wezenlijke en blijvende verandering zal veroorzaken in de manier waarop je onderneemt en werkt.

En nogmaals: we doen dit samen. De uitkomst van Business Model in 1 Maand is een verdienmodel dat helemaal past bij jou en je bedrijf.

Ga ik je confronteren met zaken die anders zouden kunnen? Ga ik je dingen vertellen waar je zelf nog nooit bewust over had nagedacht? Ja, natuurlijk, want je verandert je bedrijf niet als je je aanpak niet verandert. Je zult je scope verbreden, een andere mindset krijgen ten aanzien van je ondernemerschap. En ik coach je gedurende die maand bij elke stap die je daarin maakt.

Hoe ziet het BM1M-programma eruit?

Dag 1: Wie is je klant en wat is je waardepropositie?

Het Business Model Canvas is ons belangrijkste gereedschap. Een week voor de eerste dag stuur ik je een korte uitleg daarover zodat je je kunt inlezen. Op de eerste dag licht ik het verder toe en gaan we er meteen mee aan de slag:

  • Welke klanten en bijbehorende behoeften ga je bedienen?
  • Wat wordt je marktbenadering: massamarkt, niche, multi-sided platform?
  • Hoe sluit je aanbod naadloos aan op de marktvraag?
  • Welke waardepropositie onderscheidt jouw bedrijf van je concurrentie?
  • Hoe voorkom je dat je klanten overstappen naar concurrenten?
  • Hoe bouw je een langdurige, rendabele relatie op met klanten?
  • Via welke verkoopkanalen bereik je je klantsegmenten het beste?

Resultaat dag 1: Een concreet beeld van je doelgroepen en de waardeproposities die daar precies op aansluiten. De dagen op weg naar de volgende sessie werken we onze bevindingen uit.

Dag 2: Hoe gaan we het doen en wat is daarvoor nodig?

We gaan onze doelgroepen en waardepropositie aanscherpen, zodat we in kaart kunnen brengen wat je nodig hebt, wie je nodig hebt en welke kanalen je het beste kunnen inzetten:

  • Welke mensen en middelen heb je nodig om je product of dienst te maken of te leveren, vermarkten en distribueren?
  • Welke kernactiviteiten zijn nodig om je groeistrategie uit te voeren?
  • Welke zakenpartners en samenwerkingen dragen bij aan het behalen van je bedrijfsdoelen?
  • Hoe werk je aan een klantrelatie die je klant enthousiast en rendabel houdt?

Resultaat dag 2: De contouren en mogelijkheden van je nieuwe business model worden duidelijk. Voordat we op de derde dag gaan kijken naar kosten en inkomsten, gaan we onze bevindingen tussentijds weer testen in de praktijk.

Dag 3: Op weg naar een slim verdienmodel en experimenteren

We gaan aan de slag met inkomsten en kosten. We starten met prototyping, de leukste fase in het proces: brainstormen en schuiven met de onderdelen in het business model om tot een nog slimmere variant te komen.

  • Hoe ziet je optimale verdienmodel eruit: nú en in de toekomst?
  • Hoe zorg je dat je product terugkerende inkomsten genereert?
  • Waar liggen mogelijkheden voor nieuwe producten en diensten?
  • Zijn er méér verdienmodellen mogelijk om extra omzet te genereren?
  • Hoe ziet je meest winstgevende kostenstructuur eruit?

Resultaat dag 3: We hebben nu een aantal versies van jouw nieuwe business model. Tot aan het tussentijds overleg gaan we afzonderlijk aan de slag om nog betere varianten te bedenken. Tijdens het tussentijds overleg bespreken we ze en op weg naar dag 4 maken we weer betere varianten.

Dag 4: Fijnslijpen, keuzes maken en vooruitblik naar de implementatie

We selecteren de twee beste varianten van je nieuwe business model en scherpen alles nog één keer aan. Vervolgens nemen we de implementatie van je business model helemaal door:

  • Wat zijn de slimste eerste stappen in de implementatie?
  • Hoe creëer je tijd en focus voor een succesvolle implementatie?
  • Hoe speel je in op veranderingen die de implementatie teweeg brengt?
  • Hoe krijg je betrokkenen – medewerkers, partners, klanten – “aan boord”?
  • Welk laaghangend fruit levert het snelst rendement op?
  • Hoe zorg je dat je tijdens de transitie niet op twee fronten moet strijden?

Resultaat dag 4: Je bent klaar voor de implementatie van je nieuwe business model. Tijdens de afgelopen maand hebben we veel bevindingen en kennis vastgelegd, maar je ontvangt mij ook nog een uitgewerkt Business Model Canvas document als toetssteen en leidraad voor je volgende stappen. Optioneel kun je me ook na het programma nog inschakelen als bedrijfscoach als je behoefte hebt aan advies of een sparring partner.

Marketing en verkoop gaan me goed af, misschien zelfs wel te goed. Daardoor creëerde ik voor mezelf een overload aan opdrachten, en werd het steeds lastiger om na te denken hoe ik m’n inspanningen kon verminderen en inkomsten vergroten. Michel wist precies de vinger op de zere plek te leggen en stelde me in staat om m’n activiteiten op een veel slimmere en rendabelere manier in te richten.

Roy Ishak, copywriter, content marketeer & SEO-specialist

Wat is je investering in Business Model in 1 Maand?

Je investering in Business Model in 1 Maand bedraagt 5.995 euro exclusief BTW.

Dat is een vaste, all-in prijs waarvoor je een duidelijk eindresultaat krijgt: een business model binnen één maand waarmee je meteen concrete stappen in de groei van je bedrijf gaat zetten. Dus: geen verrassingen achteraf, geen addertjes onder het gras.

Voor dit bedrag krijg je:

  • Vier intensieve dagsessies met mij waarin we je business model ontwikkelen
  • Alle tussentijds overleg- en afstemmingsmomenten die nodig zijn om tot het beste eindresultaat te komen
  • Onderliggende theoretische kennis en cases zodat je niet alleen weet wat je moet doen, maar ook wáárom je het moet doen
  • Kosten zoals mijn reistijd, locatiehuur, lunch en versnaperingen zijn allemaal inbegrepen

Ik moet wel helemaal eerlijk tegen je zijn

Je investeert niet alleen geld, je investeert ook tijd en een flinke inspanning. Dit traject kost je sowieso vier volle dagen – de dagen dat we samen op locatie aan je business model werken – maar ook tussen de sessiedagen zul je ermee bezig zijn.

Realistisch gesproken moet je rekenen op drie tot vijf dagen tijd die je naast de sessiedagen zult besteden aan de ontwikkeling van je business model.

Dat is fors, zeker als het binnen een maand moet gebeuren.
Maar ik zal je er op allerlei manieren bij helpen:

  • We definiëren het werk dat je zelf moet doen haarscherp en stellen er harde doelen voor: we doen niet aan fluff, alles moet een concreet resultaat opleveren dat ons helpt de volgende stap in de ontwikkeling van je business model te zetten.
  • We leggen dagen en tijden vast voor tussentijdse overlegmomenten, telefonisch of via Skype. Dat geeft je een stok achter de deur en duidelijke deadlines om naartoe te werken.
  • Tijdens het hele traject ben ik standby voor al je vragen. Je krijgt mijn mobiele nummer en kunt me – naast de ingeplande tussentijdse overlegmomenten – altijd bellen.
  • E-mails beantwoord ik in 90% van de gevallen vrijwel direct, maar in ieder geval altijd binnen één werkdag.
  • Gebruik je Skype? Dan voegen we elkaar toe als Skype-contact zodat je ook snel je vragen per Skype-chat kunt stellen.

Je eerste stap naar een nieuw business model kost je… niets

Loop je al lang rond met de knagende vraag hoe je je bedrijf naar een volgend niveau kunt tillen? Neem dan contact met me op voor een vrijblijvende afspraak: dat kost je – behalve een paar uur van je tijd – helemaal niets.

De praktijk leert dat ik tijdens zo’n vrijblijvende eerste kennismaking al heel veel aspecten van je bedrijfsvoering kan aanwijzen waar verbetering mogelijk is.

Bang dat je afspraak met mij uitmondt in een sales pitch?

Dat is niet nodig. Ik heb twee oren en één mond – en ik gebruik ze ook in die verhouding.

Natuurlijk zal ik je vertellen over mezelf en mijn ideeën, maar we gaan het eerst en vooral hebben over jou en je bedrijf.

Als ik aan het eind van het gesprek denk dat ik je met Business Model in 1 Maand kan helpen, dan vertel ik je dat. Ben ik van mening dat mijn benadering niet de beste oplossing voor jouw business case is? Dan vertel ik je dat ook.

Meer weten? Neem nu vrijblijvend contact op


Bel 06 22 67 67 45 of mail naar info@maradin.nl. Als je wilt kun je ook onderstaand formulier invullen, en daarin alvast wat voorinformatie geven.

Business Model in 1 Maand is een intensief traject, een business development snelkookpan waar we grote stappen zetten. Ook van mij vraagt dat een enorme focus en veel tijd – mijn gemiddelde tijdsbesteding ligt tussen 70 en 80 uur per traject.

Ik plan daarom maximaal twee trajecten per maand, soms maar één.

Wie het eerst komt, het eerst maalt. Reden te meer om nu contact met me op te nemen, al was het alleen maar om een goede indruk te krijgen van de manier waarop ik werk en denk.

Ja, ik wil graag een vrijblijvend kennismakingsgesprek plannen:

Na verzending van je bericht ontvang je direct een kopie ervan per e-mail. Je kunt altijd rekenen op een snelle (binnen één werkdag) en serieuze reactie en – als het tot een vrijblijvende afspraak komt – een gesprek dat je ongeacht de uitkomst verrassende nieuwe inzichten zal opleveren. Uiteraard behandel ik alle informatie die je me verstrekt strikt vertrouwelijk.