Top

Slimme vragen om zelf je business model te beoordelen

blog-slimme-vragen-om-zelf-je-business-model-te-beoordelen

Natuurlijk is een prachtig product voor je klant cruciaal voor het succes van je bedrijf. Maar hoe zit het met je business model waarmee je het levert? Kan dat niet veel slimmer?

Ik sta soms versteld van het antwoord dat ik krijg als ik een ondernemer vraag naar zijn business model. Bijna altijd volgt er direct een lofzang over het product dat wordt geleverd. De manier waarop het wordt geleverd en de manier waarop er geld mee wordt verdiend is nooit direct het onderwerp. Maar nu even wel.

Hieronder zie je een aantal vragen die ik stel om de sterke en zwakke kanten van een business model boven water te krijgen. Achter iedere vraag staan twee antwoorden. Het zijn uitersten. Het eerste antwoord is eigenlijk ‘je ergste nachtmerrie’. Het tweede antwoord is je ‘natte droom’. Door jezelf deze vragen te stellen krijg je een aardig beeld van hoe het met jouw business model is gesteld.

Hoe makkelijk is het voor je klant om over te stappen?

  • Niets weerhoudt mijn klant er van om bij me weg te gaan.
  • Mijn klanten zijn voor meerdere jaren aan mij gebonden.

Heb je terugkerende omzet?

  • 100% van mijn verkopen zijn eenmalig.
  • 100% van mijn verkopen zijn terugkerende omzet.

Hoe zit het met inkomsten versus uitgaven?

  • Ik betaal 100% van de kosten van mijn product voordat ik er omzet
    voor terug krijg.
  • Ik verdien 100% van mijn omzet voordat ik er kosten voor moet maken.

Hoe zit het met jouw kostenstructuur ten opzichte van je concurrent?

  • Mijn kostenstructuur ligt minimaal 30% hoger dan bij mijn concurrent.
  • Mijn kostenstructuur ligt minimaal 30% lager dan bij mijn concurrent.

Doen anderen het werk?

  • In mijn business model betaal ik zelf alle toegevoegde waarde voor mijn klant.
  • Alle toegevoegde waarde in mijn business model wordt betaald door anderen.

Is je business model schaalbaar?

  • Om mijn business model te laten groeien moet ik voortdurend nieuwe
    bronnen aanboren, mensen en middelen inzetten.
  • Mijn business model kan eindeloos groeien.

In welke mate is je business model beschermd tegen concurrentie?

  • Mijn business model is op geen enkele manier beschermd tegen concurrentie, dus ik ben kwetsbaar.
  • Mijn business model heeft een flinke ‘slotgracht’ die de concurrentie buiten de deur houdt.